09 October 2010

10.10..

walaupun hari ni baru 9/10, tp saya pon teruja jugak nak tunggu tarikh ni...hehe..kenapa ek? xde pape pon..saje xcited mcm org lain gak..saya rasa sume org dlm dunia ni nak abadikn tarikh ni dlm hidup mereka..at least nak wat something utk dijadikn kenangan dlm hidup mereka..maklumlah..nak tunggu tarikh ni tunggulah lagi 1000 tahun lagi..3010..huh..lamenyer..masa tu umor saya dah brape ek??

yg paling ramai org nak buat, adalah kawen pd tarikh ni..x kiralah org biasa ke, artis ke..saya pon penah gak plan nak tarikh ni..tp nak wat camner kan..huhu..xpelah, byk lagi tarikh lain kan..kan..(ayat sedapkn hati sendiri)..

sebenarnya di sebalik keunikan tarikh ini pada tahun ini, sebenarnya tarikh ini mengingatkn saya pada seseorg..esok genaplah 31 tahun arwah ayah saya meninggalkan saya..ayah saya meninggal pada 10.10.1979..masa tu umor saya setaun..saya x sempat pon nak rasa camna ada ayah..x kenal pon..tgok gambar je lah..saya x sempat nak ada kenangan pon ngan beliau..camna la agaknya klu saya ada ayah ek? sbb tu kadang2 saya pernah gak berangan nak cari suami yg senasib ngan saya gak..sbb saya takut saya x bleh nak sesuaikn diri n x pandai layan ayah mertua saya..sbb x tau canner kan..cian saya kan..huhu..tp bila pk balik klu ada ayah mertua, at least dpt gak merasa ada ayah kan..hmmm..ntahla..

kadang2 saya rasa sedih xde ayah sbb:
- x boleh nak berbakti pada dia
- x boleh nak jaga dia bila tua/sakit
- x boleh nak balas jasa dia

tp kadang2 saya rasa ada hikmahnya saya tiada ayah sbb:
- at least saya xde dosa ngan ayah saya..
- at least saya x termasuk dlm kategori anak derhaka lawan cakap ayah
- at least saya x termasuk dlm kategori si tanggang hantar ayah kat umah org2 tua ke, tinggal kat tepi jln ke..

setiap yang allah tentukan pasti ada hikmahnya..saya redha apa jua yang ditakdirkan olehNYA..

sempena genap 31 tahun pemergian ayah saya, saya berdoa semoga rohnya sentiasa dicucuri rahmat dariNYA, diampuni segala dosa2nya semasa hidup, ditempatkn dikalangan org yg beriman dan ditempatkan di dalam syurga..aminnn..

al-fatihah untuk allahyarham Hamzah bin Singah...

untuk kawan2 saya yg masih punya ayah, sayangilah ayah anda selagi mereka masih ada..

7 comments:

  1. Chah, sedihnya.... InsyaAllah beliau akan ditempatkan bersama org-org beriman. Tugas anak-anak ialah menjadi org soleh/solehah supaya dapat mendoakan ibu bapa mereka yg meninggal dunia. Sbb apabila matinya seorang anak Adam, terputus semua amalan mereka KECUALI, amal soleh, sedekah jariah dan doa anak yang soleh. Ingat, anak yg soleh je tau. Yg tak soleh tak termasuk. Hehehe... By the way... Mcm nama artis la. :)

    ReplyDelete
  2. lyd, xde kene mengena ngan aziz singah tau..hehe

    ReplyDelete
  3. al-fatihah untuk allahyarham Hamzah bin Singah
    Semoga ko lak jadi anak yang soleh
    boleh nak balas jasa dia

    ReplyDelete
  4. insyaAllah cek cah yang solehah dapat membekalkan ayahnya dengan doa anak yang soleh..aminn

    ReplyDelete
  5. naper aku pulak rasa nak nangis ni. Semoga rohnya dicucuri rahmat Allah.

    ReplyDelete