29 November 2011

Bila nak ada guruh di langit..


pic1

Selalunya bila nak sampai je hujung tahun, mesti aku dah buat kira2 pasal bonus. Kira agak2 dapat berapa bulan. Pastu siap dah agih2kan. Berapa nak simpan, berapa nak enjoy (tapi, selalunya mesti banyak untuk enjoy kan..hehe). Pastu buat list nak beli apa. Selalunya item yg wajib ada dalam list tu antaranya kasut, baju, handbang dll..& item yg sengaja diada-adakan adalah handphone ke, barang kemas ke..hehe.

Malangnya tahun ni opis aku kata bonus ditangguhkan ke taun depan. Boleh cenggitu? aduhh..sesuka ati jer. Penat aku buat list panjang2 tau. Alasannya, sebab nak evaluate performance setiap pekerja sehingga bulan Dec ok. Bukan lagi sehingga bulan Okt. Memanglah kalau nak diikutkan, betullah cara tu. Sepatutnya memanglah kerja kita dinilai untuk tempoh setahun. Bukannya 10 bulan jer. Kang lagi 2 bulan tu nak buat apa? Mulalah timbul macam2 alasan. Kerja dah tak dikira lah, tak dinilai lah. Mulalah malas nak wat keje lah, buat keje mcm takde mood lah, buat keje lambat2 lah..& mcm2 lagilah..(termasuk lah aku gak kot, kadang2..hehe).

Bukan lah nak merungut ke, nak piket ke, nak mogok ke apa..cuma sebab dah terbiasa dapat time hujung taun kan. Tu yang macam tak biasa bila taun ni tak dapat tu (gedikss). Sebenarnya selain dari untuk enjoy, bonus tu memang aku gunakan untuk bayar roadtax kete aku yang tamat bulan Jan. So, selalunya aku memang tak payah pening kepala pon pikir mana nak cari duit kan. Memang dah asingkan siap2 untuk duit roadtax. Tapi taun ni, aku tengah pikir gak ni mana nak korek duit untuk roadtax taun depan. Dah la bulan Jan, memang belum dapat bonus lagi time tu..huhu sedeyyy..

Pastu sekarang ni aku tengah menunggu pengumuman dari kerajaan yang pasal dia nak bagi bantuan RM500 bagi keluarga yang berpendapatan bawah 3K. Agak2 apa maksud ‘seisi rumah’ tu yer? bagi yang dah berkeluarga, aku pahamlah. Tapi, kalau single macam aku, agak2 bleh dapat tak? hehe. Best gak kalau dapat kan. Bleh la merasa macam ada bonus gak. Hihi. Tak sabar nak tunggu 1 Dec ni. Nak tahu apa syarat2 dia & sapa yg layak untuk dapat. Harap2 aku termasuk dalam kategori yang layak tu..weeehuuu..


Oklah, jom sambung buat keje. Kan keja masih dikira sampai bulan 12. Huh.

No comments:

Post a Comment