19 September 2012

Sakit tekak II

Salam semua,

Aik siap ada part 2 plak. Mcm drama la plak. Layankan ajelah. Sebenarnya saja nak crite pasal sakit tekak ari tu.

Ari Sabtu x-housemate jemput ke rumah dia sbb dia ada buat mkn2. Lagipun mak dia ada kat KL. Tu yang diorang main msak2 tu. Hee. Sebenarnya awal2 dah bgtau dia yg aku x janji dtang sbb tgh x sihat & xleh mkan. Tapi bila dia kata mak dia ada, gi je lah jengok jap. Rupanya mkn2 sempena birthday anak dia. Wah mcm2 mknn ada. Tp sbb aku xleh mkn aku tak lah pgi usha semua. Nanti keliur. Huu. Aku cuma mkn bubur jagung & agar2 je. Tu pon dlm kuantiti yg amat sdikit. Paksa telan je tu. Pas dok borak dlm stgh jam aku pon blik sbb nak grak blik kg plak ni. Umah aku pon ada kenduri esok. Petang ni mesti dah ada org msak2. Otw tu singgah kg baru jap gi cari madu. Nak try minum air campur madu plak.

Sampai kg singgah kedai beli roti takut xde mknn yg bleh dmkan. Maklumlah kenduri kan. Sampai2 je umah, anak buah aku trus bawak sepinggan pulut kuning ngan sambal petai trus dok sblah aku tayang kat aku. Aduhh geram je. Itu mknn peberet sumer org dlm rumah tu tau. Takpelah aku tahan je. Pastu akak aku ajak gi amek sate. Dia dah order. Waaa sedapnyaa. Aku dah agak dah mesti ada sate mlm tu. Akak aku order 200 cucuk sbb nak wat birthday party anak2 dia plus nak jamu sedara mara yg ada mlm tu yg tolong masak.
Malam tu menu adalah sate ayam,daging, kek, mee kari, nugget, sosej & kuih muih. Mula2 aku amek kek skit. Hmm blehla telan sbb dia lembutkan. Pasty amek nugget & sosej. Boh dlm pinggan pastu dok senyap2 cubit benda tu kecik2 mkn. Itupon rasa seksa ya amat. Peritnya lah. Org dah bertukar 3-4 menu, aku doklah menu tu berjam2. Last2 amek gak sate sbb nak gak rasa (mcm la x penah mkn sate..huu).Dahla yg tinggal daging je. Ayam abis. So cubit gak kecik2 mkn. Tp dah nama pon daging. Mestilah keras. Siksa gila nak telan. Bahananya bertambah perit tekak aku mlm tu masa nak tido. Mcm dicucuk2 dgn rempah + lidi sate tu.. euuuu..

Esoknya kenduri. Menu kari kambing, rendang daging, gulai udang petai, ayam kicap, nasi minyak..mm sedapnyaa..tapi aku tgok je lah. Hari kenduri lagi tekak aku wat perangai. Siap muntah 3-4 kali. Aduhh seksanyaa. Tapi kluar air je lah. Nak muntah pun sakit sbb mulut aku takleh nganga luas2. Oo lupa lagi satu menu. Akak aku order cendol. Aku pon mkan lah sbb orang kata banyakkan makanan sejuk. Masa hirup cendol tu, ok lah jugak. Sakit tu still ada, cuma bleh la telan sbb sejuk kot. Rasa kebas je tekak aku. Sudahnya 2 mangkuk aku balun cendol dgn harapan dpt kurangkn sakit aku sbb teringin nak mkn nasi minyak. Aku pon try la amek skit nasi minyak, amek lauk ayam kicap ngan rendang daging. Baru je mkn ayam tu..euuu pedih tekak aku. Trus tak mkn dah. Makan nasi minyak je lah. Tu pon jenuh hancur2 kan nasi tu kasi lembik skit. Siksanya nak telan. Mlm aku tak mkn sbb takut sakit & takut nanti muntah plak. Minum air kosong je lah. Dipendekkan cerita, blik kl pon still tak ok jugak. Disebabkan aku dah tak tahan sgt, g jumpa doc semula. Doc nak bgi injection. Trus aku setuju sbb dah x larat dah tanggung sakit ni. Alhamdulillah lpas kena injek, trus beransur sembuh. Sekarang dah bleh mkan semula seperti biasa. * insaf gak jap bila dtarik nikmat mkan selama seminggu. Aku mmg x selera langsung tgok semua mkanan sbb lebih tanggung sakit. Syukur Allah dah kembalikan nikmat makan semula..

No comments:

Post a Comment