22 August 2010

tabiat hari ahad

hari ahad adalah hari yng paling dnantikn oleh semua org samada yg berkerjaya atau pun tak..betul tak? bg yg dah berkeluarga tu, ari ahad la nak rehat2 kn otak dri problem tmpt keje, ari nak luangkn masa ngan family, ngan anak2, bleh masak2, makan sama2, xpun bwk anak g jejalan, g soping..bla bla..tp ada gak yg tunggu ari ahad baru bleh nak bukak kedai dobi setelah dkumpul selama seminggu..jwbnya mesin tu kenalah kerja dri pukul 8 pgi smpi 1 tghri..huh penat..ari ahad la baru nak kemas rumah yg dah mcm taska, baru nak menyapu, nak mop2 lantai..mm letih gak kan..tp itu crita org ada family..
skrg ni aku nak citer pasal org bujang cam aku..ari ahad selalunya mmg ari utk aku berehat sepuas2 nya..sebab baju biasanya dah basuh ari sabtu, kemas umah pon dah buat ari sabtu..so, ahad mmg ari utk rehatttt..biasanye ari ahad adalah ari yg best utk qada' waktu tido aku yg terganggu selama 5 ari berkerja..hehe..bleh bgun lewat skit..(sbnrnya lewat bnyak..huhu maluu)..
berbalik kpd tajuk ntry ni sbnrnya aku ada satu tabiat atau hobi pada ari ahad iaitu wajib membeli 3 jenis paper iaitu mingguan, metro dan kosmo..aku rasa dah 4 thun dah aku trjebak ngan aktiviti ni..x tau nape..ari ahad jer mesti nak kena cari 3 paper ni..klu x dpt tu, rasa x lengkap ari ahad aku..cam ada yg x kena..aku akan cari gak paper tu kat kedai lain w/pon jauh skit dri umah aku..aku sanggup..pas dah dpt 3 paper tu, aku akn balik umah ngan gembira dan bermulalah tabiat aku yg agak pelik..biasanya aku akan baca paper tu smbil duduk d atas katil dan memegang sebatang pensel (pensel tu mesti panjang dan matanya dah patah..hehe)..aku pon mulalah mmbaca sambil memusing2 pensel tu kat tgn aku..mcm waktu2 studi dulu..pas tu aku x kan buka tv atau radio..hehe..aku suka mmbaca dlm keadaan tenang camtu..barulah aku dpt faham n fokus berita apa yg aku baca.. lgi satu tabiat aku, aku suka mmbaca sambil menyebut di mulut perkataan yg aku baca..bukannya sebut kuat, sekadar mggerakkan mulut..dgn cara tu baru aku rasa best bila mmbaca..x kiralah baca novel ke, majalah ke, apa2 lah buku..even klu baca paper online pun mesti nak camtu..baru aku rasa paham apa ku bca..sbb tu aku klu bca novel ke, paper ke, lmbt abis, sbb nak sebut satu2..hehe..ada org tu aku tgk dia bleh je baca smbil mkn2, smbil tgk tv..dah tu cpt plak abis baca..otak dia pikap kot..x mcm otak aku..huhu..sbb tu x dpt 3 pointer..
oklah nak g smbung bca paper yg x abis lgi tu..sambil baring2 n pas tu trus lelap..zzzz...

9 comments:

  1. ko ni ecah study ke apa? baca surat khabar punya la bersungguh2 mengalahkan budak study utk SPM hihik..

    ReplyDelete
  2. a'ah la cam study je..ko carik point2 penting ker? :)

    ReplyDelete
  3. eda : hikhik..ntah aku pon pelik..tp time spm x jugak ingt sgt..lupa gak..

    yuna :x cari point pon..baca suma..

    ReplyDelete
  4. haha cah penah citer kat aku tabiat dia ni. so setiap hari ahad, kalau beli paper banyak kat rumah, mesti aku ingat tabiat dia ni

    ReplyDelete
  5. hehe..ye ke mie ..bila aku citer kat ko ek..lupe dah..

    ReplyDelete
  6. aah sebab ko penah suruh aku bawak paper hari ahad datang opis.

    ReplyDelete
  7. ooo..mcm dah ingat..haha..klako la plak..smpi mintak paper umah ko..

    ReplyDelete
  8. Aku rasa cita2 ko nak jadi pembaca berita kotttt...

    ReplyDelete
  9. jan, mgkin kot..sbb kdg2 tgh2 baca tu, aku ada gak berangan mcm tgh baca berita..hehe

    ReplyDelete