17 October 2011

Cerita kad kredit

Bulan 2 ari tu, aku nekad untuk terminate kredit kad..aku memang taknak guna dah walau apa pon jadi. Biarlah belanja ikut kemampuan. Kalau ada duit, beli..kalau rasa2 duit cukup2 untuk sampai next gaji, lupakan saja..pejam mata..

Sebab pertama, dah menyampah tengok interest yang tak penah nak abis..
Sebab kedua, selagi ada, aku asik nak guna jer..pantang nampak yang aku berkenan, mesti aku rembat (especially kasut & hand bag..hehe). 
Sebab ketiga, aku dah 'ter'setuju untuk ambik insuran yg akan dipotong dalam akaun kad kredit aku setiap bulan. Memanglah tak banyak, dalam RM30++ jer..tapi, rasa membazir gak bayar benda yg aku tak guna. Aku dah try nak terminate insuran tu, tapi banyak plak songehnya. Kena call balik insuran tu, bukan bank ok. Huh, time kau nak paksa rela aku ambik insuran tu, bukan main lagi..kat telepon je pun boleh. Time nak terminate, mcm2 plak syaratnya..so, nekad, terminate jer..padan muka insuran tu sbb dah tak dapat nak ambik duit aku (padan gak muka aku sbb dah tak bleh beli kasut & handbag).

So, merasalah aku hidup tanpa kad kredit. Serius aku cakap, memang aku kena kawal perbelanjaan & nafsu aku. Lama gak aku tak gi shopping rasanya. Window shopping lagi aku tak ingin. Sebab boleh buat aku rasa berangin. Sebab tak dapat barang yg aku kepingin.

Tapi, dalam 3 minggu lepas, aku tetiba macam teringin plak nak ada semula kad kredit (tu lah, gatal lagi kan). Aku pon gi bank tu, apply. Dipendekkan cerita, sebab opis aku yg baik hati telah me'revise' gaji staff dia yg berdedikasi mcm aku, so aku pun layaklah untuk apply kad tu. (sbb sekarang kan syarat gaji dah dinaikkan untuk apply). Org bank kata, proses dalam 2 minggu..

Seminggu lepas apply, org bank call, dah boleh collect kad.(sememangnya aku layak kan..hehe). Aku pon apa lagi, tanpa lengah lagi terus gi collect. Tak sabar ni nak guna (tak sedar diri, itu semuanya menambah hutang). Ah lupakanlah kejap pasal hutang tu, 'yang penting kita enjoyy!! hehe'

Genap seminggu aku guna kad tu, ada sekor makhluk ni call aku...eh sambung next entry lah..mcm dah panjang plak kat sini..



No comments:

Post a Comment